25.11.—29.11.2020

Festivaalin päätös

SU 29.11. 14:00

Festivaalin päätteeksi esitetään mediataiteilija Nina-Maria Oförsagdin ja kansanmusiikki-/jazz-yhtye Barlastin yhteistyötä. Ensin esitetään lyhytelokuva Arrangement non-existent ja sen perään improvisoitu live cinema -teos Breaks at Dawn. Esiintymistä on tukenut Svenska Kulturfonden i Björneborg.

Arrangement non-existent / Nina-Maria Oförsagd / Suomi / 2020 / 9′

How time is now, in motion, at place, experienced.

Through movement in a selected location as improvised performance two characters get a connection and their movement grows to a larger pattern together with sound, poetry and words, shown as single channel experimental video work, containing different channels.

The work is realised as a video piece with sound, music and text in English and Mandarin. The group has been working individually. The performances were made on site in Taipei, words written and then read and recorded by Mauritz Tistelö (SE) and Hsinyen Wei (TW) individually. The music was recorded individually through improvisation while looking at the video piece by each group member of Barlast (FI).

All the different elements that have been made alone are joined together in the piece. Nina-Maria Oförsagd (FI) found this visual material in her archives during lockdown in spring 2020. With the cross-disciplinary group collaborating isolated from each other, it was developed further and revealed something about time in relation to our different self-connections and outer perspectives.

Breaks at Dawn on kansanmusiikki-/jazz-yhtyeen Barlastin ja mediataiteiljan Nina-Maria Oförsagdin improvisoitu live cinema -teos.

Mitä tapahtuu ympärillämme yöllä, kun suurin osa meistä nukkuu ja aika ei ole oikeasti olemassa? Breaks at Dawn liikkuu pimeyden tunneilla jolloin mitään ei tapahdu: arjen ulkopuolella, välitilassa ennen miljoonakapungin heräämistä.

Livenä muotoutuvassa teoksessa visuaalinen materiaali keskustelee äänimaiseman kanssa. Esityksen aikana Nina-Maria Oförsagd leikkaa VJ-ohjelman avulla tarinan musiikille, jonka Barlast luo. Näin syntyy hetkessä elävä kokeellinen elokuva.

Barlast ottaa vaikutteita eurooppalaisesta jazzista, pohjoismaisesta kansanmusiikista ja vapaasta improvisaatiosta sekä tutkii improvisaation ja säveltämisen rajapintaa.

Oförsagd käyttää urbaaneissa Aasialaisissa miljoonakaupungeissa (Tokio, Hong Kong, Taipei sekä kuvitteelinen Lin-Tsi) kuvattua aineistoa. Oförsagd etsii sijainteja erilaisista uniikeista ympäristöistä, joissa hän pystyy sujahtamaan taianomaiseen aikakerrokseen rakentakseen ja visualisoidakseen fiktiivisiä maailmoja ja tunnelmia. Oförsagd työskentelee myös paikallisten taiteilijoiden kanssa hyödyntäen performanssia ja improvisaatiota.

Philip Holm – kontrabasso ja syntetisaattori

Heikki Hänninen – kitarat

Minna Koskenlahti – lyömäsoittimet ja huilu

Sanna Salonen – sopraanosaksofoni, bassoklarinetti ja mänkeri

Nina-Maria Oförsagd – live-visuaalit

Breaks at Dawn is an improvised live cinema collaboration by the folk/jazz band Barlast and media artist Nina-Maria Oförsagd.

What happens in the surroundings at night where most are not awake, when time does not really exist as in everyday life? Breaks at Dawn moves in the hours when it’s dark and nothing happens, outside of everyday reality, in an interstice before a million city wakes up.

The live video art and concert involves a discussion between visual material and the sound world. With the help of a VJ program, Nina-Maria Oförsagd is editing a narrative live to the music while the sound track is created by Barlast. Together they create an experimental film in the moment during their live show.

Barlast examines the boundaries between composition and improvisation. The quartet brings together elements from both the archaic and modern Nordic folk music tradition with European jazz and improvised music.

Nina-Maria Oförsagd’s separate film sequences have been made (and continues to be made) in an Asian environment, in urban million cities (Tokyo, Taipei, Hong Kong and imaginative Lin-Tsi). Oförsagd is looking for places in different unique surroundings where there is still a magic layer of time where she can squeeze in and build the fictional world and mood she visualizes. Oförsagd also works with local artists on site with movement and expression, using performance and improvisation as a working method in making the separate film sequences.

Philip Holm – double bass and synthesizer

Heikki Hänninen – guitars

Minna Koskenlahti – percussion and flute

Sanna Salonen – soprano saxophone, bass clarinet and mänkeri 

Nina-Maria Oförsagd – live visuals

 

Paikka: Entinen Anttila (Yrjönkatu 13)

Ikäraja: S

Ei pääsymaksua.